کسب و کارها برای این که درآمد زا باشند باید در دو جهت حرکت کنند :
-
رویکرد اول افزاش فروش و افزایش سود
-
رویکرد دوم کاهش هزینه و افزایش سود
در هر دو مسیر ما در نهایت به سوآوری می رسیم اما اینکه این حجم سود ما در رابطه با رقبا چقدر متفاوت هست دقیقا به سطح تکنولوژیکی و فرایند های خودکار کسب وکارها بستگی دارد.
سازمانی رو در نظر بگیرید در بخش فروش زیر ساخت فروش خودشو فرایند محور نکرده ، و از روش های فروش خودکار بهره نبرده و شروع کنه تبلیغات و بازاریابی و فروش و مشتریان جدید صف بکشن و درخواست بدن! در این موقع کسب و کار دچار مشکل خواهد شد چون نمی تونه فرایند پاسخگویی خودشو به مشتریان جدید به درستی انجام بده و از طرفی اگر مشتریان جدید براش جذابیت بالایی داشته باشه از مشتری قدیمی خودش فراموش میکنه و موجب نارضایتی در مشتریان میشه.
بهترین روش اینه که سازمان هر دو مسیر و رویکرد را همزمان توسعه دهد گرچه به نظر من اولویت با زیر ساخت هست و البته گاها مدیران به علت عدم دقت و عدم توان مالی از گزینه دوم فراموش میکنندو به گزینه اول می پردازند.
چرا باید فرایند فروش داشته باشیم؟ خودکار سازی فرایند فروش چه کمکی به ما می کند؟
وقتی فرایند فروش داریم یعنی از لحظه ای که سرنخ (مشتری بالقوه) وارد کسب و کار میشه حالا از هر طریقی که ممکن است.
در اینجا چند تا از ورودی های مشتریان رو بهتون نشون میدیم:
-
وب سایت
-
اپلیکیشن
-
پیامک
-
ایمیل
-
تماس تلفنی
-
فکس
-
نامه
-
مراجعه حضوری
-
چت در شبکه های اجتماعی
-
و سایر روش ها
مشتری اعلام حضور میکند ، فرض کنید ما فرایندی برای مراجعه مشتری به وب سایت نداریم، یعنی وقتی مشتری به وب سایت مراجعه کنه هیچ راه ارتباطی براش نزاشتیم که درخواست یا علاقه خودشو اعلام کنه. پس عملا از این فرصت بوجود آمده استفاده نکردیم. اما بالعکس اگر یک فرم ثبت درخواست داشته باشیم و مشتری حتی در ساعتی که کسب وکار شما تعطیل هست وارد وب سایت شما و فرم درخواست دمو یا دریافت اطلاعات رو پر میکنه در اولین فرصت ممکن شما یا کارشناسان تیم فروش شما با مشتری ارتباط برقرار میکنید و فرایند فروش پیش میبرید.
این مساله در تمامی حالات و روش های فوق وجود داره در این جور مواقع بهترین حالت استفاده از سیستم CRM هست که کلیه ورودی ها رو از روش های مختلف سایت، اپلیکیشن، تماس و ... رو به یک فرایند فروش متصل کنید.
وقتی فرایند فروش شما سیستماتیک باشد و به صورت دیجیتالی بتونید اون رو دنبال کنید و مشتری تماس بگیره چیزی از دست نمیره و کارشناسان فروش شما به راحتی و با اشراف اطلاعاتی از مشتری و البته با توجه به فرایند فروش خدمات و محصول شما رو به مشتری می فروشند، به کمک سیستم CRM می تونید آمار دقیقی از ورودی مشتریانتان داشته باشید.
بیشترین فروش ما از کدام کانال ارتباطی انجام میشه؟
تمام فروشی که در صنعت ما انجام میشه در هر کدام از روش های فروش چقدر سهم دارند؟
سهم ما از فروش در اون روش چقدر است؟
چگونه روش های فروشمونو توسعه بدیم و راه اندازی کنیم؟
با پاسخ دادن به این قبیل سوالات شما به راحتی می تونید با چند تکنیک و تحلیل ساده فروشتونو چندین برابر کنید. حالا فرض کنید می دونید که فروش تلفنی در صنعت شما 30% هست و شما حتی یک سیستم کال سنتر ساده VOIP یا سانترال ندارید!!!
عزیزان بدون سرمایه گذاری در زیر ساخت افزایش فروشهای بالا به راحتی امکان پذیر نیست!
جهت توسعه دیجیتال سازمانتون علی الخصوص در بخش فروش کافیست فرم پایین صفحه مشاوره من رو تکمیل کنید.
سیستماتیک سازی کسب و کارها در همه لایه ها اتفاق میفته ، لایه های کسب و کارها به دسته تقسیم میشن :
-
لایه مدیران ارشد کسب و کار به عنوان لایه استراتژیک
-
لایه مدیران میانی کسب و کار به عنوان لایه تاکتیک
-
لایه مدیران عملیاتی کسب و کار به عنوان لایه عملیاتی
هر روز مدیران مانند سایر پرسنل از 8 ساعت انجام کار مفید برخوردارند ، اگر این 8 ساعت رو سیستماتیک بهینه کنیم مثلا 20% افزایش بهره وری داشته باشیم موجب بازده بالایی در سود کسب وکار ما می شود.
مثال :
فرض کنید مدیران ارشد شما روزانه باید برای تصمیم گیری ها یک سری گزارشات رو بررسی کنند. در سیستم های سنتی گزارشات به روز و دقیقی نداریم اما اگر سازمان ما دیجیتالی شده باشه مدیران ما دسترسی سریعی به اطلاعات دقیق دارند و قدرت کنترل بیشتری بر کسب و کار خواهند داشت.
مقایسه صرف وقت مدیران سنتی با مدیران دیجیتالی
عنوان عملیات |
مدیران سنتی |
مدیران دیجیتال |
گزارش فروش هفتگی، ماهانه |
معمولا با تاخیر و چند نفر ساعت باید وقت گذاشته بشه تا گزارش تهیه شود |
به لحظه گزارشات آماده است و فقط یک بار وقت میگذارند و گزارش مورد درخواست خود را توسط تیم توسعه دیجیتال طراحی می کنند |
دقت گزارشات |
پایین به علت خطای نیروی انسانی |
بالا به علت دقت و کنترل های سیستمی |
قابلیت مقایسه |
به سختی و صرف زمان زیاد و هزینه برای هر نوبت گزارش |
یک نوبت گزارش تهیه شده و برای همیشه از آن استفاده می شود |
قابلیت اتکا و تاریخچه تصمیات |
وضعیت نا مشخص |
امکان ثبت فید بک بر اساس تصمیمات گرفته شده بر مبنای گزارشات به راحتی در سیستم وجود دارد |
هزینه تولید گزارش |
بسیار بالا هر نوبت نیاز مند وقت و زمان برای تهیه گزارش |
هزینه اولیه بالا ولی در دراز مدت تقریبا بدون هزینه |
وقتی میگیم کسب و کار باید توسعه دیجیتال بده منظورمون اینه که مدیران سازمان ها باید هوشمندانه تصمیم بگیرند و هوشمندانه کار کنند.
توسعه دیجیتال می تونه فرق بین کسب و کار به سودآوری بالا در یک صنعت با کسب وکار دیگه در همان صنعت با سودآوری پایین باشه.
آیا اگر کسب و کارمونو توسعه دیجیتال ندیم و هوشمندانه کار نکنیم ، تضمینی برای بقای ما وجود دارد؟
دوستان عزیز امروز سازمان های جهانی و کسب و کار ها برای اینکه یک نرم افزار 10 ثانیه زودتر گزارشات مدیرانشو آماده میکنه و ارائه میده کلا راهکارهای نرم افزاری خودشونو تغییر میدن ؟ میدونید چرا ؟ چون یک بار هزینه می کنند و سالها از اون سود می برند. چون اگر شما امروز هوشمندانه عمل نکنی و کسب وکارتو نجات ندی یکی دیگه میاد و سهم بازارتو به راحتی می گیره و البته با هزینه های پایین تر.
اگر تصمیمت رو گرفتی که کسب و کارت رو توسعه دیجیتالی بدی به صفحه مشاوره من بیا و فرم اون صفحه رو تکمیل کن من به زودی باهات تماس میگیرم .