توسعه دیجیتالی کسب و کار،راز موفقیت در بازار پر رقابت امروز
توسعه دیجیتالی چیست ؟
همه ما شاهد این هستیم که طی چند سال اخیر ، فناوری و تکنولوژی تا چه میزان پیشرفت داشته است و بر مشاغل و کسب و کارهای مختلف تاثیر داشته است . به ویژه در 2 سال اخیر و با شیوع ویروس کرونا ، بسیاری از مشاغل دیگر نتوانستند در فضای فیزیکی و سنتی کسب و کار باقی بمانند و متاسفانه بسیاری از کسب و کارها تعطیل شدند .
اما در این میان برخی از کسب و کارها با هوشمندی کسب و کارها را به سمت دنیای دیجیتال هدایت کردند و با دیجتال سازی بیزینس خود توانستند در بازار باقی بمانند .
توسعه دیجیتالی کسب و کار ، به مدیران کمک میکند تا بیزینس خود را در دنیای پر رقابت میان کسب و کارها پایدار نگه دارند و یک ضرورت بسیار مهم برای تمامی کسب و کارهایی است که میخواهند به حیات خود ادامه دهند .
علاوه بر این با پیشرفت تکنولوژی و نفوذ بیشتر اینترنت و فضای مجازی به زندگی افراد و از طرفی زیاد شدن مشغله های کاری ، تمایل مردم به انجام خریدهای اینترنتی بسیار افزایش پیدا کرده است و دیگر روش های سنتی و کسب و کارهای فیزیکی به تنهایی کارایی ندارند و کسب و کارها برای فروش محصولات و خدمات خود به فضای غیر از فروشگاه های فیزیکی و تبلیغات سنتی نیاز دارند . فضای وب سایت ها و شبکه های اجتماعی کانال های مناسبی برای رشد بیزینس ها فراهم کرده اند . در واقع کسب و کارها از تحول یا توسعه دیجیتالی برای تغییر چشم انداز خود استفاده میکنند که از این طریق به موفقیت های بزرگی هم دست پیدا میکنند.
البته توسعه دیجیتال تنها تغییر فضای کسب و کار از فروشگاه های فیزیکی به فروشگاه های اینترنتی یا شبکه های اجتماعی نیست !
توسعه دیجیتالی کسب و کار به معنای هوشمندسازی و سیستماتیک کردن تمامی فرآیندهای سازمان است که به شما کمک میکند تا با صرفه جویی در هزینه ها ، زمان و منابع انسانی بتوانید کسب و کار خود را به جایگاهی ویژه در میان سایر رقبا برسانید و مشتریان زیادی را به خود جلب کنید .
اهمیت توسعه دیجیتالی کسب و کار
تحول و توسعه دیجیتال ، همیشه به عنوان یک اقدام استراتژیک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است . توسعه دیجیتالی به طور کلی به عنوان مجموعه ای از اقدامات و ابزارهایی تلقی میشود که برای حل چالش های کسب و کار و جلب رضایت مشتریان استفاده میشود .
امروزه دیجیتالی شدن یک ضرورت بسیار مهم است و در مرکز توجه تمامی کسب و کارها قرار گرفته است . در فضای کسب و کارهای امروز « توسعه دیجیتال » یک مفهوم ناشناخته نیست . در حالی که برخی از بیزینس ها و شرکت ها در حال از بین رفتن اند و از روش های درست سرمایه گذاری و استراتژی های مناسب برای رشد اطلاع ندارند ، این انقلاب صنعتی در برخی از زمینه های کسب و کارهای مختلف ، تغییرات و موفقیت های عظیمی را به وجود آورده است و سبب پایداری آنها در دنیای مدرن امروز شده است .
بنابراین ، شما باید تصمیم به دیجیتالی شدن کسب و کارتان بگیرید اما باید پیش از اینکه با استراتژی دیجیتال شروع به حرکت کنید ، درک درستی از توسعه و تحول دیجیتال و راهکارهای آن بدست آوردید.
به یاد داشته باشید که یا باید کسب و کارتان را دیجیتالی کنید یا تعطیل !
حدود 55% از استارتاپ ها ، توسعه دیجیتال را به عنوان یک استراتژی قدرتمند به تصویب رسانده اند . تحول دیجیتالی به عنوان پیاده سازی فناوری های دیجیتال در همه زمینه های تجاری به منظور ایجاد روابط بهتر ، پایدارتر و درک بهتر نیازهای مشتریان مورد استفاده قرار میگیرد و یک کسب و کار بدون مشتری اصلا وجود ندارد .
توسعه دیجیتال یعنی فرآیند استفاده از تکنولوژی های دیجیتال برای ایجاد فرآیندهای تجاری جدید ، فرهنگ و تجارب مشتری در جهت رفع نیازهای تجاری و بازار است .
پس ، اهمیت توسعه دیجیتالی کسب و کار در جذب مشتریان جدید و بیشتر به منظور بقا و رشد کسب و کار است .
مزایای کسب و کار دیجیتال
کسب و کارهای مختلف از تحول دیجیتال برای اصلاح فرآیند های موجود ، دستیابی به ایده های جدید و طراحی مجدد خدمات مشتریان برای پاسخگویی به دنیای پویای کسب و کار و تقاضای بازار استفاده میکنند.
یک تعریف بسیار خوب برای توسعه دیجیتال این است که :« توسعه دیجیتال ، کمک به حل مشکلات کسب و کار به کمک فناوری های پیشرفته است.»
دنیای کسب و کار به سرعت در حال رشد و تکامل است و در چنین شرایطی انتخاب شماست که بقای کسب کارتان را تعیین میکند . اینکه تغییرات را بپذیرید و مطابق با آنها بیزینس خود را تغییر و توسعه دهید و یا شاهد شکست خود در بازار رقابتی امروزه باشید .
از مزایای توسعه دیجیتالی کسب و کار میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
- افزایش تجربه مشتری
- غنی سازی داده ها
- افزایش چابکی
- ایجاد همکاری بیشتر اعضای تیم
- افزایش فروش
- افزایش سود
- افزایش دسترسی به بازار
- گستردگی حوزه تجارت
- صرفه جویی در هزینه ها
- صرفه جویی در زمان
- کاهش خطاها
- کمک به تصمیم گیری درست و به موقع
- ایجاد مزیت رقابتی
- ایجاد نظم و یکپارچگی اطلاعات
- افزایش بهره وری کسب و کار
- توسعه پایدار و سیستماتیک کسب و کار
- سازمان 24 ساعتیه در مدیریت ، فروش و عملیات
ابزارها و راهکارهای دیجیتال سازی کسب و کار
- راهکارهای هوش تجاری
- راهکارهای اداری و منابع انسانی
- راهکارهای مدیریت پروژه تکمیلی
- راهکارهای CRM و باشگاه مشتریان
- راهکارهای ERP و حسابداری یکپارچه
- راهکارهای ERP و حسابداری یکپارچه
- راهکارهای تولید و بهره وری و زنجیره تامین
- راهکارهای پشتیبانی ، مرکز تماس و خدمات مشتریان
- راهکارهای بازاریابی و فروش دیجیتال ( SEO و دیجیتال مارکتینگ )
- راهکارهای تجارت الکترونیک و فروش آنلاین ( وب سایت و اپلیکیشن )